I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, June 5, 2012

Puding Karamel Tanpa Telur ^_^ Ohsem


dah lama aku tak buat karamel kegemaran tau tak..giler memang teringin sangat nak makan sekarang ni..uurrggghh bila nak balik..nak buat kat rumah..tadi masa teringat aku search la kat google..tak dapat makan tengok gambar pun jadi laa..pastu nampak de link resepi puding karamel tanpa telur..uiisshh bes ni..tau tak sebab pe..kalau aku buat mesti letak telur 2 atau sebiji je sebab aku pun xsuka bau telur huhu..memang teruja la balik ni cuba resepi baru..selalu orang buat letak telur 3 4 biji..tapi resepi kali ni cuma ganti telur ngan letak agar2..hehe SIMPLE!

PUDING KARAMEL TANPA TELUR

Bahan A

2 sudu besar gula (utk gula hangus)


Bahan B


1 bungkus serbuk agar2 (7 / 8 gm) (aku guna agar2 peket je sebab takde agar2 serbuk)

4 cawan air
2 1/2 sudu besar gula (yang ni aku lebihkan sikit, manis baru la sedap kan? nama pun karamel)

Bahan C


1 tin susu cair

2 sudu makan tepung kastad
1 sudu vanila

Mula2 tu hanguskan gula dulu dan tuang dalam loyang atau bekas ikut suka kita.

Didihkan bahan B dalam periuk.
Kecilkan api dan masukkan bahan C.
Kacau rata adunan hingga likat dan pekat.
Matikan api dan tuang adunan dalam loyang yang berisi gula hangus tadi.
Simpan dalam peti sejuk baru sedap di makan!


No comments:

Post a Comment

pe korg cakap..???