I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, January 31, 2011

daRah

pe kes kau ayu nk cakap pasal darah plak ni..???...ok aku nk bgtau kt korg yg aku ni de prob ckit ngan darah...
mggu lepas, kt foyer lib de hospital sultanah bahiyah,perlis de wat program derma darah...aku mmg dh lme teringin nk derma darah tp aku slalu xshat demam la selsema la batuk la...
pastu aritu aku bru je baik demam...so, aku ajak la mek da skali...nk msuk clas lmbt lg...ktaorg pun isi borg sblum nk derma...ok aku lulus kt situ...berat ok...
tekanan darah pun ok...pastu, kne cek darah plak...korg nk tau x aku t'kejut tetiba nurse tu bg ubat kt aku....
dye ckp aku ni darah A+ tp de prob ckit sbb darah aku xckup pekat...sng ckp aku xckup darah dlm badan...
ckup2 utk diri sendiri je xbley derma...kepekatan darah aku 11gm je...klu nk derma kne lebih 12gm...aku agak frust la jgk kn dh semangat kot nk derma tp xbley plak...huhuhu

darah A+

iron tablets..folic asid..vitamin B complex

sian kt aku kn...patut la muka pun pucat je..risau gak aku sbb klu xckup darah ni bley pengsan...slalu pnt....klu ibu mengandung plak bley gugur or b'salin ank xckup blan...uish bahaya kot...so kt bawah ni aku de cari info ckit...korg bce la mne tau b'guna jgk kn...

Anemia merujuk kepada keadaan kekurangan darah di mana paras hemoglobin seseorang itu berada pada tahap kurang daripada 11 gm%. Status anemia ditentukan melalui paras hemoglobin
 dalam darah seperti berikut :



(a) Hb kurang 9 gm% = Anemia teruk
(b) Hb antara 9 hingga 10.9 gm% = Anemia sederhana

(c) Hb 11 gm% dan ke atas = Normal


so, kt sni de jenis2 or pemakanan yg bley bantu bykkn darah.... 

ZAT BESI : Organ dalaman seperti hati & limpa, kerang, lala, kupang, ikan bilis, ayam, daging, telur, tau-kua/tauhu goreng, kacang kuda, kangkung, peria, bayam, pucuk paku.

ASID FOLIK : Hati, bayam, bendi, asparagus, lentil (?), kidney beans (?), biji bunga matahari (kuaci ke?), oats, cornflakes, brokoli.


VITAMIN B 12 : Lala, kupang, kerang, ginjal, hati, ikan, tiram, tuna, susu.


VITAMIN C : Buahan sitrus seperti oren & limau, mangga, belimbing, jambu batu, tomato, brokoli.


lastly...blik raya cina kne la bgtau kt mak yg anak dye ni skit ngada2 nk mkn sedap2 je....hehehehe.... 

No comments:

Post a Comment

pe korg cakap..???